De marketing voor je webwinkel

Direct bovenaan in de zoekmachines?
december 27, 2018
Jij wilt bezoekers op je website. Maar hoe doe je dat?
januari 14, 2019
Direct bovenaan in de zoekmachines?
december 27, 2018
Jij wilt bezoekers op je website. Maar hoe doe je dat?
januari 14, 2019

Het mag duidelijk zijn dat je tijd en energie moet steken in de promotie van je bedrijf. Zeker als het succes afhankelijk is van de verkoop van je producten. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je een eigen webwinkel hebt. Dan wil je niet met een vol magazijn en een bestand die maar niet gevuld wordt met klanten blijven zitten. Ga daarom aan de slag met het promoten van je webshop. Hiervoor zijn een aantal verschillende manieren.

Verleid je doelgroep

Een goede manier om een lading nieuwe klanten voor je webwinkel te krijgen, is beginnen met korting uitdelen. Let dan wel goed op hoeveel korting jij je maximaal kan permitteren. Je wilt natuurlijk niet in het begin al verlies draaien. Kijk naar wat de concurrentie doet en ga daar net iets onder zitten met je prijs. Kortingscodes kan je delen op social media, vermelden in een nieuwsbrief of je voegt een kaartje toe aan het pakket met een korting voor de volgende bestelling. Wees niet bang voor allerlei lastige berekeningen bij elke order. Bij webwinkel software stel je dit heel eenvoudig in, zodat de korting automatisch berekend wordt bij het afronden van de bestelling.

Maak je webshop zichtbaar

Om nieuwe klanten te werven, moet je natuurlijk wel zichtbaar zijn. Daarom is het tijd om aan de slag te gaan met verschillende campagnes. Promoot jezelf bijvoorbeeld op Facebook, of op een ander platform als LinkedIn wanneer dit beter bij je doelgroep past. Maak ook berichten die het waard zijn om te delen (korting, korting, korting!) en reageer ook actief op eigen berichten of op fora. Stuur daarnaast je huidige klanten een verzoek om jouw social media te liken en like ook hun eigen posts. Daarnaast kan jij je webshop ook zichtbaar maken door te adverteren via Google zelf door gebruik te maken van Google AdWords. Hierbij stel je in op welke term jij gevonden wilt worden. Wanneer dit zoekwoord gebruikt wordt, verschijnt ook jouw advertentie in het scherm. Let er wel op dat je hier een dagelijks budget instelt. Wanneer je producten verkoopt die gelinkt zijn aan een veelgebruikte term, loopt het tellertje namelijk wel heel snel op.

Vergeet je bestaande klanten niet

Marketing voor webwinkels draait niet alleen om het binnenhalen van nieuwe klanten, ook moet je zuinig zijn op je bestaande klanten. Houd ze daarom niet alleen op de hoogte via social media, maar benader ze ook persoonlijk met een nieuwsbrief. Nu zal je absoluut niet de enige zijn die een mail stuurt met informatie over acties, daarom is het belangrijk om je te onderscheiden. Wees creatief met de titel, vermijd clickbait en stuur niet al te vaak een nieuwsbrief. Anders beland je alsnog in de spambox en dat is natuurlijk niet wat jij wil.

Comments are closed.